A lakásbiztosítás elsődleges célja, hogy anyagi védelmet nyújtson az ingatlanunkat és ingóságainkat érő káresemények esetén. Nem is lehetne aktuálisabb a téma, hiszen például az árvíz is egy olyan esemény, ami miatt a biztosító – ha az ingatlan biztosítva van – köteles megfizetni a keletkező kárt. De hogyan működik a kárbejelentés? Mik a lépései? Cikkünkben segítünk átlátni a folyamatot, hogy zökkenőmentes legyen mind a bejelentés, mind pedig a kifizetés.
Egy lakásbiztosítás az ingatlan és annak szerves részét képező vagyontárgyak helyreállítási költségére nyújt fedezetet. Ilyen lehet például egy tűzeset, egy csőtörés, vízszivárgás, földrengés, vagy akár a most sokakat érintő árvíz miatt keletkező kár is.
Nézzük, mik a helyes kárbejelentési lépések egy lakásbiztosításnál, mikre érdemes odafigyelni és mutatjuk azt is, hogy mikor fizet a biztosító.
Ha káreseményünk történik, akkor mindenekelőtt nagyon fontos, hogy az észleléstől számított 2 munkanapon belül jelentsük be a biztosító felé! Ez történhet az adott biztosító ügyfélszolgálatán személyesen, postán, emailben vagy telefonon keresztül.
A biztosítók számára fontos, hogy a bejelentésben kitérjünk a legalapvetőbb információkra, amelyeket a biztosítónak tudnia kell, hogy elindíthassa a folyamatot. A bejelentésnek jellemzően tartalmaznia kell:
Ha betörés, vagy rablás történik, akkor rendőrségi jegyzőkönyvet is kérni fognak, vagy tűz és robbanáskárnál a tűzoltókat is értesíteni kell, illetve személyi sérülés esetén a mentőket is!
Nagyon fontos, hogy a bejelentéstől számított 5. napig a károsodott vagyontárgy állapotán nem szabad változtatni. Csak annyiban változtathatunk, amennyiben az a kárenyhítéshez szükséges. Tehát például, ha csőtörés történik, akkor víz szivárgását, ömlését meg kell szüntetni, de a szemléig nem szabad a felbontott falrészt befalazni.
A bejelentést követően a biztosító általában 2 napon belül felveszi a kapcsolatot velünk. Ezt követően 5 munkanapon belül – ha nagy mértékű a kár – akkor helyszíni szemlére kerül sor. A helyszíni szemlén jegyzőkönyv készül, amelynek egy másolatát a biztosító munkatársa odaadja nekünk. Kisebb károk esetén, ha rendelkezésre áll fotódokumentáció/videó, akkor nem történik szemle. Ebben az esetben már lehet intézkedni a javításról, a megsérült vagyontárgy(ak) helyreállításáról. De ezeket célszerű a kárbejelentéstől számított 30 napon belül megőrizni.
A biztosítói kifizetés a kárrendezés során bekért legutolsó okirat beérkezését követő 15 napon belül történik meg. A kár kifizetése az igényeink szerint történik, így lehetőségünk van postai úton vagy banki átutalással is kérni a megítélt összeget az általunk megadott bankszámlaszámra.